Gyűjtsd a neveket, hiszen a tőkéd ez adja!
A névlista a legértékesebb vagyontárgyad, ezért ennek megírása az egyik legfontosabb feladatod, amit az üzleted elindításánál el kell készítened. Ez az üzletépítés alapja, hiszen a lehető leggyorsabban meg kell találnod az első vásárlóidat és munkatársaidat. Ez egy olyan üzleti vállalkozás, amely tőkét nem igényel, viszont az ismeretségünket igen.
Az pedig neked is van, hacsak nem egy lakatlan szigeten élsz.
A lista készítés első lépése az, hogy összeírod az ismerőseidet:
Ne hidd, hogy végére értél a lehetőségeknek. Egy átlagembernek 21 éves koráig 700-800 ismerőse van, akivel valaha is rendszeresen találkozott.
Próbáld összeírni a lehető legtöbb nevet, mert ezzel adsz esélyt az üzletednek. Ugyanis, ha együtt látod a sok-sok ismerős nevét, akkor azt is elhiszed, hogy találsz közöttük vásárlókat és üzlettársakat is.
Mi segíthet a nevek összeírásában? Telefonkönyv, telefonregiszter, naptár, videókazetta, fényképalbum, névjegykártyák, iwiw, családi segítség…stb.
Kezd el most!
Legalább 100 nevet gyűjts össze. A listakészítés alapszabálya, hogy ne hagyj ki senkit. Azért kell mindenkit felírnod, akit ismersz, mert csak akkor tudod meg a véleményüket a termékekkel, vállalkozásoddal kapcsolatban, ha megkérdezed őket. Írd fel a nevét mindenkinek, aki csak az eszedbe jut. Előítéleteid miatt senkit sem szabad a listádról lehagyni.
Ha 10 nevet írtál fel, akkor tízszeres esélyed van a sikerre.
Ha 300 nevet írtál fel, akkor háromszázszoros esélyed van a sikerre.
Nagyobb kedvvel gyűjtenéd a neveket, ha azt mondanám, hogy
minden névért kapsz 1 000 Ft-ot? Igen? Hát tudd meg, hogy mindenki, akit
felírsz és megkérdezel, pénzt hoz neked. Még többet is, mint
Az igazi névlista az elkészültekor nem végleges, hanem nyitott: folyamatosan bővítheted. Ráadásul ha valaki egyszer nemet mond, az nem jelenti azt, hogy érdemes kihúzni a listáról, hiszen:
☺ Lehet, hogy most NEM, később IGEN.
☺ Most olyanok a körülményei, hogy nem érdekli, de ezek megváltozhatnak.
☺ Most meg van elégedve a főnökével, később már nem.
☺ Megszűnik a munkája
☺ Nyugdíjba megy
☺ Kiesett tag újra belép
☺ Közben felnő egy újabb nemzedék.
☺ Naponta bővül az ismeretségünk.
Sőt, ha meg tudsz szólítani egy idegent, akkor az egész világ a névlistád. Keresd az emberek társaságát, beszélgess velük, hallgasd meg őket, jegyzeteld fel, amit hallottál tőlük. Az így összegyűjtött adatok alapján havonta felújíthatod a listádat. Általában a listádról nem a nevek fogynak el, hanem a bátorságod! Félsz megszólítani embereket, vagy magadban lehetsz bizonytalan, esetleg nincs önbecsülésed az üzletben. Meg lehet mindent tanulni!
A listád bővítésére az is egy jó lehetőség, ha ajánlatokat kérsz azoktól, akik már a listádon szerepelnek. De hogyan kérj, hogy kapjál is? Íme egy ajánláskérő fortély, hogyan kérj neveket a névlistád bővítéséhez. A sorrend fontos.
Soha ne dönts mások helyett!!! Neked csak az a feladatod, hogy megmutasd a lehetőséget, a döntés az ő felelősségük. Viszont nagyon fontos, hogy ismerd az üzletünk természetét. Lesz, aki igent mond és lesz, aki nemet.
Ha tíz embert felírsz, abból általában:
A belépők közül is lesznek olyanok, akik csak saját részre vásárolnak, lesznek olyanok is akik forgalmazzák is a termékeket, és lesznek olyanok is, akik a hálózatépítéssel is foglalkoznak.
Ha van egy 100 fős névlistád, akkor abból 30-50-en fognak vásárolni, és 10-20-an kapcsolódnak az üzletedhez. És ebből lesz 3-4 igazán aktív üzlettársad és egy jól működő üzleted, mert majd nekik is lesznek ismerősei.
Hogyan válaszd ki azokat, akik a partnereid lehetnek?
Megvan az ismerőseidet tartalmazó listád, most átnézed és minősíted őket. Mindenki, aki a listán szerepel, egyformán leendő vásárlód, vagy potenciális üzlettársad lehet, de nem reagálnak egyféleképpen az ajánlatodra. Fontos, hogy sikerélménnyel indítsd el a vállalkozásodat, ezért az indulásnál ki kell választanod azokat, akik esetleg kedvezően reagálnak az ajánlatodra.
A következő tulajdonságok megléte esetén tegyél egy csillagot a nevek mellé.
A vásárlók és munkatársak azokból kerülnek ki, akiknek a neve mellett a legtöbb csillag található. Ők azok, akik magukkal tudják ragadni az embereket. Ha ők belelkesülnek, akkor erről mindenki hallani fog. Ezért ne hagyj ki senkit a kiválasztásnál, mert lehet, hogy a legrosszabbnak látszó ismerősöd szerzi neked a legkellemesebb meglepetést. Az ismerőslistádat ezután folyamatosan bővítened kell.
És ne felejtsd el: a névlistáról soha senkit ne húzz ki!
A listán szerepeljen: név, cím, telefonszám, mobilszám, e-mail cím…. és egy megjegyzés rovat, ahová beírhatod, hogy milyen választ kaptál. Pl. érettségi után.
Lehet nálad mindig egy mobil lista is. Pl. ha meglátsz valakit a túloldalon, vagy valakiről eszedbe jut egy közös ismerős, akkor írd fel magadnak, nehogy elfelejtsd. Így a kiesőket folyamatosan pótolhatod.
Hogyan tovább?
Ha elkészültél a listád első verziójával, akkor jöhet a következő lépés: meg kell keresni az embereket.
Ha dinamikusan fejlődő üzletet szeretnél, akkor érdemes
tervezetten, hetente 2-5 embert megkeresni. Ez biztosítja az üzletednek, hogy
minden katalógus időszakában bővülhessen a csapatod. Így válik aztán valóban
tőkévé az a sok-sok név, amiket összegyűjtöttél.